tirsdag den 18. juni 2019

En lille ny er flyttet ind - ven eller fjende?

Den seneste uge har mine børn gentagne gange mødt en ræveunge, som solede på vores gamle vej.
I dag fandt min mand så ræveungen sovende i en solskinsplet i det bageste hjørne af vores have og nåede at filme den. Først da han var helt tæt på, vågnede den og gemte sig under shelteren.
Her til aften, imens jeg stod og beundrede den store orange måne der stop op i horisonten, kom ræveungen frem fra buskene. Jeg stod helt stille og den stoppede op og kiggede på mig, før den listede hen mod shelteren.




Det er reelt lidt af et dilemma, som vi er havnet i.

  • På den ene side gør vi rigtig meget for at sikre, at der er plads til de vilde dyr, som hele tiden har boet her omkring gården, mens der rundt om os indtages mere og mere af natur og marker til at bygge mere by - og derfor bør ræveungen have lov at blive.
  • På den anden side så vil vi også gerne give vores egne dyr frirum, og lade hønsene komme ud og gå frit rundt i haven, hvor de både hjælper med ukrudt og snegle, og vores katte har rettigheder til hele grunden og skal kunne føle sig trygge - og derfor bør ræveungen ikke bo i vores have.
Ærligt, det er lidt svært lige nu!

Ræveungen (beklager billedkvaliteten)

Den er godt nok kær og ser fin ud i pelsen. Rævemor har vi på intet tidspunkt set, men måske er hun i nærheden eller så er hun forsvundet pga. al byggelarmen eller ?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar