lørdag den 4. februar 2017

Køkkenhaven leverer stadig grønt

Selvom vi nu skriver februar og højsæsonen i køkkenhaven for længst er ovre, så høster jeg stadig hjemmedyrkede grøntsager.
Så på trods af min manglende pasning i sensommeren og efteråret, så leverer køkkenhaven alligevel; måske med mindre udbytte, men stadig nok til en familie på 4.

I denne weekend har jeg høstet de sidste pastinakker og porrer.
Pastinakkerne blev store, nogle meget store; men de er stadig sprøde og smagsfulde. De har helt klart brugt hele højbedets dybde til at vokse.
Flere af porrerne gik i stok og stod med deres kønne blomster i efteråret, men der var stadig nogle få tilbage til gryderetter og wokretter.


Jordskokker er der til gengæld stadig massevis af! Jeg gravede 3 planter op, det blev til omkring 5 kg, så der er vist nok jordskokker til os selv og kollegaerne på mandag.
Jordskokkerne er så fine og sprøde, dejligt nøddeagtige.

Faktisk fik jeg hjælp til at grave jordskokker op. Tot var i forårshumør og blev ellevild med at grave, da først jeg gik i gang i højbedet. Så Tot gravede også lidt jordskokker op. Nogle gange kan jeg godt blive i tvivl om Tot egentlig tror han er en hund; han bliver også dejligt beskidt, men i det mindste rullede han sig ikke rundt i jorden bagefter.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar