onsdag den 6. juli 2016

'Djævle' - kaktusser

Min mand har en forkærlighed for 'små djævle'!
Jeg har tidligere fortalt om hans mange, mange (alt for mange) agaver. Han har samlet flere varianter, med mere eller mindre drabelige spid-ender.
I de seneste år er hans kærlighed udvidet til også at omfatte kaktusser - fra de små med næsten usynlige pigge, til store med tykke lange pigge.

I min verden er kaktusser noget djævle yngel, skabt for at sikre noget kan leve i selv udpinte jorde under ekstreme vejrforhold.
Hvad skal man lige med dem i stuen eller drivhuset?


Min kære mands seneste anskaffelse er 'Svigermor's skammel' - en ondsindet djævel af rang, ca 40 cm i diameter, som heldigvis vokser langsomt!!!


For 2 år siden besøgte vi bjergbyen Motovun i Istrien, Kroatien. I byens udkant havde en mand en enorm kæmpe af en kaktus voksende i haven, som han tilfældigvis solgte stiklinger af.... Så ja, min mand havde liiiige en lille stikling med hjem. Den vokser desværre ikke langsomt!
Billedet er taget for i begyndelsen af maj måned - bemærk de små nye skud på toppen.


Næste billede er taget i midten af juni måned - sammenlign lige størrelsen på skudene  - det er helt vildt som den vokser. 


Jeg forstår ikke attraktionen :-/
Til gengæld kan jeg måske godt forstå attraktionen med nogle af de små pragteksemplarer af kaktusser, som disse, der bringer en utrolig skønhed, for bare én dags nydelse!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar